pea soup

Wednesday, November 5, 2008

okay. so dah try potato soup? now aku bagi another soup yang hijau warnanya sehijau warna Shrek! haha. recipe ni dari Nigella Lawson. tapi aku ada tokok tambah sikit supaya kena dgn selera aku. aku suka betul dia neh. aku tgk tv pastu aku try. hehe. memang surirumah mithali aku ni. senang dan kejap je buat soup ni.

Ingredients

- 3 cups air
- 3 cups frozen peas - beli je kat Tesco
- 2 btg daun bawang
- 1 teaspoon salt
- 1/2 teaspoon lime juice
- 4 tablespoons (1/4 cup) fresh pesto (not jarred) *
- 1/2 cup milk/cream (kalau taknak pun takpe sebab ni aku add sendiri)
- sedikit pepper

*aku tak letak pesto sebab tak tahu n takde mende ni. tapi kalau ade lg bagus sebab pesto ni akan menambah rasa dan warna kehijauan soup ni.

Methods

nak lagi senang and cepat buat soup ni, boiled dulu air dengan kettle. then masukkan dalam pot. pastu add frozen peas, lime juice, daun bawang, salt, pepper (taknak letak pun takpe) dan boiled for 5-7 minutes.

then, remove spring onions tu ke dalam tong sampah dan masukkan soup ke dalam blender. tambah pesto dan cream ke dalam blender (which is aku tak letak pun pesto dan Nigella tak letak pun cream) dan blend.

tips utk blend, jangan blend hot soup ye. biarkan sejuk beberapa minit. agak2 dah suam baru blend. pastu jgn plak letak cover blend tu tertutup semua. bukak satu part kat atas tu supaya tak meletup blender tu dgn tekanan udara panas. cover part yg terbuka tu dengan towel dapur. okay, try la and let know.hehe.

tata!

ps: another simple soup by seorang yang tak suka pedas (tapi Nigella suka pedas)! oh ya, konsep soup ni sama dengan potato soup before ni.

0 comments: